Het laatste nieuws,

tips, informatie

voor een optimaal gebruik van onze diensten en producten

Slimmer ondernemen met de beste bedrijfsnaam

Is jouw domeinnaam nog vrij?

www.   

domein direct

Je hoeft echt geen IT expert te zijn om gebruik te maken van onze diensten. Dus heb je vragen over technische of administratieve zaken maak dan gebruik van het ticketsysteem. We helpen je snel! We proberen je binnen 24 uur een reactie te geven, maar vaak is het sneller.

De beste bedrijfsnaam
Het succes van een bedrijf staat of valt voor een groot deel met een juist gekozen naam. Klanten onthouden dan beter wie u bent én waar u voor staat. Tips om de naam te kiezen die echt bij u past. Een passende naam
Uit onderzoek van bureau Flycatcher blijkt dat Nederlanders vaak geen idee hebben wat er achter bepaalde bedrijfsnamen schuilgaat. Een slecht gekozen naam leidt in veel gevallen zelfs tot verkeerde associaties. Zo dacht 70% van de ondervraagden bij de naam Selexyz aan een erotisch postorderbedrijf. Toch vervelend voor deze keurige boekhandel… 

Zeker als u bedenkt dat een goed gekozen naam juist zélf zijn werk doet. Zo bleek uit datzelfde onderzoek dat bedrijven met een passende naam veel minder geld aan reclame besteedden, terwijl ze evenveel, of soms zelfs meer, naamsbekendheid genoten. 

Een passende naam voorziet uw bedrijf van de juiste uitstraling. Klanten weten wat zij kunnen verwachten en, niet onbelangrijk, uw naam blijft bij uw doelgroep hangen, en niet die van uw concurrent.

Zo valt u op
Vermijd nietszeggende, inwisselbare namen en kies voor een opvallende, maar herkenbare naam. Bent u actief in een branche waar de bedrijfsnamen veel op elkaar lijken? Probeer dan juist iets anders of tegenovergesteld te gebruiken om zo het verschil te maken tussen u en uw concurrent. Een tip: ga associëren. 

Niet alles mag
Het is niet alleen erg leuk om een onderscheidende naam te hebben, het is ook noodzaak. U loopt anders de kans dat het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) de naam weigert. Een schoonmaakbedrijf mag bijvoorbeeld kreten als ‘schoon’ en ‘fris’ niet registreren, omdat deze te algemeen van aard zijn. 

De naam mag niet misleidend zijn. Dus de naam De Vries Megafoodstores hanteren als u een kleine delicatessenwinkel heeft, is misschien niet het beste idee. Net zoals de toevoeging B.V. achter de bedrijfsnaam van een eenmanszaak.  

Eenvoudig is duidelijk

Een naam die beschrijft wat uw bedrijf precies doet, of in één klap duidelijk maakt in welke klantbehoefte wordt voorzien, is een goede optie. Vooral bedrijven voor wie internet een belangrijk verkoopkanaal is, gebruiken zulke namen. Een bekend voorbeeld is internetbedrijf Weekendjeweg.nl.

Ook als u geen online onderneming begint, is een beschrijvende naam een prima idee. Voorbeeld: begint u een klusbedrijf? Gebruik dat dan gerust in de titel. Als u dat doet in combinatie met het gebruik van uw naam (Schuitemakers klusbedrijf), geeft dat zelfs een bepaalde mate van autoriteit aan.

Geschikt voor internet
Of u de naam als domeinnaam wilt gebruiken of gevonden wilt worden in de zoekmachine, in beide gevallen is het belangrijk dat uw naam geschikt is voor internet. Concreet betekent dit de naam makkelijk te googlen is (dus simpel te schrijven, zonder verbindingstekens of gekke cijfercombinaties). Controleer hier of uw naam nog vrij is www.domein-direct.nl

Houd rekening met de manier waarop mensen zoeken op internet en houdt het concreet. Als u bijvoorbeeld online sokken wil verkopen, denk dan aan sokkenkraam.nl of onlinesokken.nl Ook handig om te weten: een naam die begint met een van de eerste cijfers van het alfabet staat vaak bovenaan in registers, link- of adressenlijsten. 

Mening van anderen vragen
Eenmaal een naam gekozen, is het handig (en leuk!) om eens de meningen te peilen. Een inkoppertje, maar wel noodzakelijk: doe dat alleen bij personen die u echt vertrouwt. Vraag niet teveel mensen, luister naar hen en neem uiteindelijk zelf de beslissing. De timing van mini-marktonderzoek is belangrijk. Doe het niet te vroeg, het zou anderen op een idee kunnen brengen.

Leuk testje: begin met een telefoontje naar uw proefpersonen. Verstaan zij de naam meteen of moet u te veel uitleggen?

Een naam gevonden?

Gebruikt u de bedrijfsnaam ook als merknaam? Check dan of de naam al wordt gebruikt door een branchegenoot, anders bestaat de kans dat u later alsnog een andere naam moet kiezen. Dat kan door middel van een Handelsnaamonderzoek bij de Kamer van Koophandel. Is uw nieuwe vondst nog vrij? Registreer deze (en uw pay-off!) bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Zo bent alleen u verzekerd van het succes van uw nieuwe vondst. Als u de bedrijfsnaam ook wilt gebruiken als webadres, kunt u die eenvoudig registreren op de website van www.domein-direct.nl

Een specialist biedt uitkomst

Geen inspiratie? Er zijn genoeg bedrijven die u kunnen voorzien van een passende naam. Reclamebureaus, copywriters of zelfs de zogenaamde naamcreatiebureaus kunnen daarbij helpen. Surf ook eens op internet. Er zijn genoeg sites waar u op het forum terecht kunt met dit soort vraagstukken. 

Numerieke domeinnamen

Numerieke domeinnamen

Dat zijn domeinnamen die alleen uit cijfers bestaan, dan wel uit cijfers gecombineerd met het koppelteken. Een numerieke domeinnaam bestaat uit minimaal 2 en maximaal 63 tekens (.nl niet inbegrepen). Om technische redenen mag het...

Welke tekens mag je in een domeinnaam gebruiken.

Welke tekens mag je in een domeinnaam gebruiken.

Het aantal en soort tekens dat gekozen kan worden is beperkt. Een domeinnaam mag maximaal uit 63 tekens bestaan. Het minimum aantal tekens voor een .nl-domeinnaam is twee, bij een .com naam is er geen minimum. Men kan kiezen voor letters,...

Is een domeinregistratie automatisch juridisch beschermd?

Is een domeinregistratie automatisch juridisch beschermd?

Nee, een domeinregistratie is niet automatisch juridisch beschermd. Gebruik van een domeinnaam kan soms opgevat worden als handelsnaamgebruik of merkgebruik. Handelsnaamrechten ontstaan door het voeren van de naam. Merkrechten ontstaan...

.nl-domeinnamen verhuizen

.nl-domeinnamen verhuizen

Vaak denkt men dat voor het plaatsen van een website bij een andere deelnemer dan waar het domein is ondergebracht de domeinnaam naar die deelnemer moet verhuizen. Dit is echter niet juist. De deelnemer, waar het domein is ondergebracht,...

Merknamen en domeinnamen

Merknamen en domeinnamen

Domeinnamen hebben een hele belangrijke functie in het Internetverkeer. Met domeinnamen kan op een gemakkelijke manier contact gelegd worden met computers en websites van bedrijven en individuele personen. Via een domeinnaam kan men de...

SIDN beperkt publicatie persoonsgegevens

SIDN beperkt publicatie persoonsgegevens

De SIDN gaat het aantal gepubliceerde NAW-gegevens van domeinnaamhouders beperken. Eind dit jaar moet er alleen nog een naam en een e-mailadres te zien zijn. "Aan het einde van het jaar zal de Whois alleen nog de naam van de...

Domeinnamen wegwijzer

Domeinnamen wegwijzer

Welke domeinnaam registreren?U kunt een .nl-domeinnaam registreren of kiezen voor .eu of een domeinnaam van een exotisch eiland. Buitenlandse bedrijven en privé-personen kunnen ook een Nederlandse domeinnaam claimen. Ziet u door de bomen...

Zoekmachine vriendelijke of merknaam gebonden domeinnaam?

Zoekmachine vriendelijke of merknaam gebonden domeinnaam?

Sta je op het punt en domein te registreren?  Bedenk dan goed waar je voor kiest: Zoekmachine geoptimaliseerd of merkgebonden. Heb je veel marketingbudget dan is het eenvoudiger om te kiezen voor branding. Een goed voorbeeld...

Handel in domeinnamen floreert weer

Handel in domeinnamen floreert weer

Het kopen of verkopen van een domeinnaam ging nog nooit zo gemakkelijk en snel als nu. Dat concludeert domeinhandelplaats Sedo in haar jaarverslag. De verkoop van domeinnamen zit opnieuw flink in de lift. Bekijk hier welke domeinnamen...

Wat is de waarde van een domeinnaam?

Wat is de waarde van een domeinnaam?

Net als in de echte wereld, draait het in de virtuele wereld om bereikbaarheid. Een herkenbare domeinnaam is een effectieve manier om uw bedrijf of uw producten/diensten onder de aandacht te brengen van een wereldwijd publiek. ...