Voldoet jouw webshop aan de nieuwe regels die per 28 mei 2022  ingaan?

 

Er zijn diverse regels die gaan gelden om de tactieken voor beïnvloeding van koopgedrag door webshops te stoppen. Dit is een goede zaak. Maar zorg ervoor dat je deze regels kent en toepast als je een webshop hebt. Lees de “leidraad bescherming online consument” van Autoriteit Consument & Markt over alle nieuwe regels voor webshops. 

 

Voor reviews gaan ook duidelijkere regels gelden. De KvK heeft in hun artikel daar veel informatie over gegeven. Hieronder hebben we de belangrijkste hoofdpunten herhaald.

 

  • Je moet op je site duidelijk aangeven wat je review policy is en hoe je nepreviews tegengaat. Bijvoorbeeld door IP-adressen te controleren of door aan te geven dat je gecontroleerd hebt dat de reviewer daadwerkelijk het product gekocht heeft, of de dienst heeft gebruikt.
  • Je mag je niet voordoen als een consument en zelf reviews plaatsen over je eigen producten of diensten.
  • Je mag een reviewer niet betalen of voordeel geven om een review te schrijven zonder dit bij de review aan te geven. Dit moet je uitdrukkelijk erbij vermelden.
  • Je mag geen negatieve reviews verwijderen zonder dit te vermelden en alleen de positieve laten staan.  Tenzij je kunt aantonen dat een negatieve review vals en dus onrechtmatig is.
  • Op social media mag je zelf geen likes plaatsen of laten plaatsen om je site of product te promoten.
  • Je mag niet via je eigen website doorlinken naar een andere website die beoordelingen over het betreffende product of de dienst bevat, tenzij je de echtheid van die reviews kunt garanderen.

 

Heb je een webshop en heb je hulp nodig bij het toepassen van deze regels? Wellicht kunnen wij je daarbij ondersteunen. Neem gerust contact met ons op via 073 8505242 of via een ticket.

 



Vrijdag, Mei 20, 2022





« Terug