Auteur Topic: Nieuwe klanten werven met internet  (gelezen 4736 keer)

Domein-Direct

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 270
  • Karma: 0
    • E-mail
Nieuwe klanten werven met internet
« Gepost op: 12 augustus 2009, 12:41:30 »
De meeste bedrijven, zowel klein als groot, zijn vertegenwoordigd op het internet. Helaas blijven de gewenste resultaten vaak uit. Uit onderzoek blijkt dat 90% van de bedrijven (groot en klein) niet weet waar ze mee bezig zijn. De meeste websites lijden een zieltogend bestaan. De vraag is: hoe werft u wel nieuwe klanten via het internet?

Volgens Cor Hospes de auteur van �Alle 13 goed!" http://www.alledertiengoed.nl - een prima en onderhoudend boek over online marketing - weten veel bedrijven niet wat ze met internet aan moeten. Dus vallen de resultaten tegen. Persoonlijk onderschrijf ik de mening van Cor Hospes voor de volle 100%. Ondernemers en marketeers hebben geen flauw benul hoe ze succesvol opereren op het internet.

Meer van hetzelfde
De overgrote meerderheid blijft doen wat ze altijd al deden: boodschappen de wereld insturen in de hoop dat er iets van blijft hangen. Denk hierbij aan banners, pop-ups en e-mailings. Ook veel websites zijn klassieke reclamefolders verpakt in een elektronisch jasje. Ze vertellen wie het bedrijf is, wat ze doen en hoe goed ze zijn. Het werkt voor geen meter.

De klassieke manier van adverteren is je doelgroep bepalen en zo hard mogelijk tegen ze aantoeteren. Dat noemt men in jargon ook wel �pushen�.

De bekende marketeer Seth Godin heeft hiervoor de term interruptiemarketing bedacht. Elke keer dat een adverteerder de aandacht van een potenti�le klant probeert te trekken interrumpeert hij die persoon bij zijn bezigheden. Het meest pregnante voorbeeld hiervan is een TV-reclame midden in een spannende detective. Veel mensen ervaren het als bijzonder irritant. Daarmee zeg ik niet dat klassieke reclame niet werkt. Die werkt wel. Maar op internet is het een doodlopende weg.

De omgekeerde wereld
Internet werkt precies andersom. Internet is een pullmedium. Het initiatief ligt bij de potenti�le klant. Hopelijk komt die op het idee een bezoekje aan uw site af te leggen. Nog mooier: wie weet keert hij terug. Nog beter: wie weet gaat hij een gesprek met u aan. Slimme marketeers verleiden de bezoekers hiertoe. Ze vragen toestemming voor de interactie. Seth Godin noemt dit �permission marketing�.

Een voorbeeld hiervan is de elektronische nieuwsbrief op deze site. U kunt zich vrijwillig aanmelden. Daarvoor maakt u een profiel aan (verstrekt vrijwillig enkele gegevens) en verzoekt om toezending van de wekelijkse of dagelijkse nieuwsbrief. Waarom? Omdat u denkt dat het nuttig voor u is. Wilt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen? Dan kunt u zich zonder problemen afmelden. Het draait om het vrijwillige karakter.

Dit is in een notendop het fundamentele verschil tussen de klassieke marketing en marketing via internet. Het heeft geweldige consequenties voor de manier waarop u zich presenteert en probeert de dialoog met uw bezoekers aan te gaan.

Bijvoorbeeld wanneer u de ongeschreven wetten van het internet negeert. Denk hierbij aan Spam. Spam is reclame die op u wordt afgevuurd � meestal via e-mails � waarvoor u geen toestemming hebt gegeven. Trouwens daarvoor zijn tegenwoordig wel wetten geschreven.

Ongevraagd is ongewenst
Ongevraagd mailings versturen naar particulieren is al sinds enkele jaren verboden. Maar binnenkort is het ook afgelopen met ongevraagde e-mailings naar zakelijke klanten en prospects. Met uitzondering van uitingen die passen binnen de leverancier / klantrelatie. Vanaf 1 oktober 2009 staan er fikse boetes op het ongevraagd versturen van e-malings naar zakelijke klanten.

Tip. Werk altijd met dubbele opt-in. Opt-in betekent dat de ontvanger u toestemming heeft gegeven. Dubbele opt-in gaat een stapje verder. Bijvoorbeeld: iemand meldt zich aan voor uw nieuwsbrief. Het e-mailadres wordt definitief in de database opgenomen wanneer de aanmelder positief reageert op een door u verzonden bevestigingsemail. Hiermee hebt u bewijs in handen dat de ander zich vrijwillig heeft aangemeld.

De gouden regel op internet is: vraag altijd eerst toestemming.

Die toestemming krijgt u nooit of te nimmer wanneer de prospect er het nut niet van inziet (relevantie). Of zich niet bewust is van uw aanwezigheid op het internet. Maar dat is voer voor een volgende aflevering in deze serie.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2014, 00:39:02 door Domein-Direct »