Auteur Topic: Website optimalisatie voor Google, MSN, Yahoo zoekmachines  (gelezen 6466 keer)

Domein-Direct

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 271
  • Karma: 0
    • E-mail
Website optimalisatie voor Google, MSN, Yahoo zoekmachines
« Gepost op: 8 mei 2009, 16:30:34 »
Hebt u een website in de lucht, dan wilt u 'gevonden worden' en zo hoog mogelijk scoren in de zoekresultaten. Ten minste, als u meer bezoekers op uw website wilt krijgen. Tijdens het zoeken blijken de meeste mensen niet verder te kijken dan de eerste pagina met zoekresultaten. De kans op een klik naar uw site is dus groter als die op de eerste pagina met zoekresultaten voorkomt en dan nog het liefst bovenaan. 
 
  1. Zoekwoorden kiezen
  2. Plaats zoekwoorden zorgvuldig
  3. Test zoekwoorden via 'pay-per-click'-advertenties
  4. Voldoende links vanaf andere sites
  5. Ethisch verantwoord
  6. Aanmelden bij zoekmachines
  7. Zoekmachine-optimalisatie vergt geduld
  8. Specialist inhuren
 
Een hoge plaats in de lijst met zoekresultaten is geen toeval. De zoekresultaten worden door de zoekmachines geordend volgens bepaalde logische patronen. Door middel van zoekmachine-optimalisatie of search engine optimalisation (SEO) speelt u op deze zoekpatronen in. Dit doet u o.a. door uw eigen webpagina's z� in te richten dat ze passen bij de 'denkwijze' van de zoekmachines.
 
Zoekmachine-optimalisatie is geen gemakkelijke opgave en ook geen eenmalige zaak, want zoekmachines volgen de ontwikkelingen en stellen hun zoekpatronen voortdurend bij. Toch loont het de moeite, want met een doordachte en geplande benadering kunt u ervoor zorgen dat het aantal bezoekers op uw website al snel begint te groeien.
 
   
1. Zoekwoorden kiezen
 
Zoekwoorden zijn de woorden die een gebruiker op de webpagina van de zoekmachine invult om informatie over een bepaald onderwerp te vinden. Enkele voor uw bedrijf relevante woorden of woordcombinaties kunnen ervoor zorgen dat uw webpagina tussen de zoekresultaten komt te staan. Het is daarom belangrijk dat u hier veel aandacht aan besteedt: de zoekwoorden waar internetgebruikers op zoeken moeten op uw webpagina's voorkomen. Ze moeten specifiek genoeg zijn om potenti�le klanten te bereiken, maar ook weer niet z� specifiek dat ze bepaalde bezoekers, die u graag op uw website wilt verwelkomen, uitsluiten.
 
Omdat u waarschijnlijk een behoorlijke lijst met zoekwoorden heeft voor uw bedrijf, product of dienst, kunt u die het beste verdelen over verschillende pagina's van uw website. Een bekende bedrijfs- of merknaam kunt u als zoekterm op de 'Over ons' pagina gebruiken. Het heeft weinig zin dit woord als zoekterm op �lle pagina's te vermelden, want de meeste potenti�le klanten zoeken zelden op de naam van een bedrijf of merk, maar veel eerder naar een bepaald product of een specifieke dienst.
 
Raadpleeg de server logs om erachter te komen, via welke zoekwoorden gebruikers nu op uw site terechtkomen. Kijk of die woorden op de juiste pagina's van uw website voorkomen en verplaats ze eventueel naar meer relevante pagina's. Probeer ook uit te zoeken met welke zoekwoorden de concurrentie op het internet wordt gevonden.
 
2. 
 
De zoekwoorden moeten in de 'metatitel' van uw webpagina's voorkomen. De metatitel is de tekst die onzichtbaar bovenaan de webpagina staat; met een webeditor voegt u ze aan elke pagina toe. Verder is het aan te raden zoekwoorden te herhalen in de titel van de webpagina en/of van alinea's op deze pagina. Geef echter niet toe aan de verleiding om (te) veel zoekwoorden te gebruiken. Dit wordt feilloos opgemerkt door zoekmachines en heeft een averechts effect: uw pagina belandt dan namelijk op een lagere plek in de lijst van zoekresultaten. Om dezelfde reden is ook het 'verstoppen' van zoekwoorden in onzichtbare velden niet aan te raden.
 
Laat u ook niet gek maken door speciale software voor zoekmachine-optimalisatie. Sommige van die programma's hanteren namelijk structuren, die onmiddellijk door de zoekmachines worden herkend. Als pagina's die met zulke SEO-programma's zijn 'geoptimaliseerd' worden aangetroffen, worden ze meer dan eens op een soort zwarte lijst geplaatst, waardoor zij dus nooit meer in de zoekresultaten voorkomen.
 
Een gouden SEO-regel is: Laat de kwaliteit van de content nooit ten koste gaan van een beter zoekresultaat. Ondanks een hogere plaats in de zoekresultaten bent u bezoekers van uw website ook snel weer kwijt als de inhoud van uw site niet aan hun verwachtingen voldoet.
   
3. Test zoekwoorden via 'pay-per-click'-advertenties
 
Bij zoekmachines kunt u betaalde advertenties plaatsen. Uw site wordt dan op een opvallende plek in de zoekresultaten vermeld, bijvoorbeeld onder het kopje 'gesponsorde websites'. Zie afbeelding.

 
U wordt afgerekend op het aantal kliks, dus hoe vaker naar uw site wordt doorgeklikt, des te meer u betaalt. Het principe van deze advertentieaanbieders is simpel: hoe populairder, hoe hoger het tarief. Dat kan beginnen met een fractie van een eurocent en oplopen tot een paar eurocent per klik. Deze vorm van adverteren is tevens een geschikte manier om de zoekwoorden te evalueren. Immers, ook deze advertenties verschijnen alleen in beeld als uw zoekwoorden overeenkomen met de zoekwoorden van de gebruikers, dus als de resultaten tegenvallen zijn de zoekwoorden niet goed gekozen en moet u ze kritisch bekijken en aanpassen. Dikwijls stellen de advertentiesites online tools beschikbaar, waarmee u eenvoudig de effectiviteit van uw zoekwoorden kunt testen.
   
4. Voldoende links vanaf andere sites 
 
Zoekmachines tellen inkomende links als 'stem' voor uw site. Met andere woorden: hoe meer links er vanaf andere sites naar �w site zijn, des te hoger uw plaats in de lijst met zoekresultaten wordt. Maar dit is niet onbegrensd. Zo willen de zoekmachines dat de websites waarvandaan gelinkt wordt een goede reputatie genieten. Dat wil zeggen dat op die sites geen misleidende technieken mogen worden gebruikt, om uw website te promoten. Als dat namelijk wel het geval is, zal de link juist het tegenovergestelde effect hebben.
 
Met het nodige lobbywerk zal het u lukken links naar uw site te plaatsen op websites waarmee u uw bedrijf wilt associ�ren. Aan de andere kant moet u er ook voor zorgen, dat er geen links voorkomen op sites met een wat mindere reputatie. Het is heel simpel om erachter te komen vanaf welke sites al naar uw site gelinkt wordt: in de zoekmachine vult u "link: www.domein-direct.nl" als zoekwoord in.
   
5. Ethisch verantwoord
 
Zoals eerder gesteld heeft het weinig zin om technieken te gebruiken waarmee zoekmachines misleid worden. Sterker nog, een site die door een zoekmachine beoordeeld wordt als misleidend, komt op een zwarte lijst en verschijnt niet meer in de zoekresultaten. Als een site eenmaal op die lijst staat, is het bijna onmogelijk dit weer ongedaan te maken. Vermijd daarom een minder ethische aanpak. Dit betekent:
 
Gebruik geen overvloed aan zoekwoorden, maar beperkt u tot de kernwoorden.
Pas geen verborgen teksten toe, zoals hele kleine letters of een tekst op een achtergrond met dezelfde kleur als de tekst.
Het gebruik van een identieke site die linkt naar uw eigen site is een techniek die geen hout snijdt en wordt er snel uitgepikt door de zoekmachine.
De content van de pagina's op uw website moet duidelijk verschillend zijn; als op verschillende pagina's dezelfde informatie voorkomt, wordt dit door andere zoekmachines zeer waarschijnlijk als misleidend beoordeeld.
Ook een verborgen webpagina wordt door zoekmachines gespot. Een verborgen pagina is een voor websitebezoekers onzichtbare pagina vol zoekwoorden, die direct achter de wel zichtbare pagina zit. De content van deze pagina hoeft zelfs geen relatie te hebben met de zoekwoorden op de verborgen pagina.
 
Er is ��n uitzondering, waarbij u van deze laatste ethiek-regel mag afwijken. Wanneer uw site met Flash is gemaakt, is zoekmachine-optimalisatie vrijwel onmogelijk, omdat zoekmachines geen Flash kunnen 'lezen'. In dat geval kan een aparte HTML-site worden gebouwd die synchroon achter de Flash-site opent. Het is dan wel belangrijk dat de content van beide sites exact gelijk van inhoud is.
 
 
6. Aanmelden bij zoekmachines
 
Aanmelden bij zoekmachines kunt u zelf. Dit betekent niets anders dan dat u de zoekmachine vertelt dat uw site in hun database moet worden opgenomen. Meer uitleg over aanmelding bij enkele zoekmachines:
 
Live Search
Ilse
Alta Vista
 
Overigens is aanmelden bij zoekmachines niet noodzakelijk. Als uw site al meerdere links heeft vanaf andere sites dan wordt uw site automatisch door de zoekrobots van de zoekmachines gevonden. Op deze indirecte manier wordt u automatisch opgenomen in de zoekmachine.
 
   
7. Zoekmachine-optimalisatie vergt geduld
 
Zoekmachine-optimalisatie van uw website is niet van de ene op de andere dag geregeld. Het kan maanden duren voordat het zijn vruchten afwerpt. Zo duurt het in regel minstens zes weken voordat enig resultaat in de zoekresultaten zichtbaar is.
Maar daarmee bent u er nog niet. Het is belangrijk de resultaten in de gaten te blijven houden. Vul regelmatig uw zoekwoorden in bij de zoekmachines om te zien hoe uw site scoort in de zoekresultaten. Zijn er kleine stijgingen of dalingen in de lijst, reageer dan niet paniekerig. Het is namelijk niet ongewoon dat de resultaten dagelijks of zelfs per uur veranderen. Ziet u echter een duidelijke dalende trend, onderneem dan actie om het tij te keren.

   
8. Specialist inhuren
 
Zoekmachine-optimalisatie is een continue proces dat een aanzienlijke hoeveelheid werk met zich meebrengt. Inmiddels zijn er dan ook vele specialisten op de markt, die u voor zoekmachine-optimalisatie kunt inhuren. Het inhuren van zo'n specialist kan evenwel behoorlijk kostbaar zijn. Die kosten zijn afhankelijk van de aard en grootte van uw website, de geboden dienstverlening en de duur van het contract dat u met de specialist afsluit. Het kan al snel om enkele duizenden euro's per maand gaan. Maar als de baten tegen de kosten opwegen is dat geen bezwaar. Immers, u huurt specialisten in omdat zij met hun kennis beter werk kunnen leveren dan wanneer u dit zelf zou doen. De enige taak die u rest is bijhouden of de investering die ermee gemoeid is een positieve bijdrage levert aan uw bedrijfsresultaten.
 
Bedenk, dat geen zoekmachine-optimalisatie beter is dan een slechte optimalisatie. Er zit veel kaf onder het koren, dus ga in zee met een goede specialist in zoekmachine-optimalisatie. Wees niet teveel onder de indruk van de hoge plaats, die het SEO-bedrijf zelf in de zoekmachines weet te scoren. Dat is onvoldoende garantie voor zijn kwaliteit. Bekijk vooral de informatie op zijn eigen site, vraag om referenties en benader die ook.
 
Laat de SEO-specialist vervolgens een gedetailleerd plan maken waarin hij aantoont welke methodes hij gaat gebruiken om uw zoekresultaten te verbeteren. Krijgt u onrealistische beloftes, zoals een eerste plaats in de zoekresultaten bij een veelvoorkomende zoekterm? Of belooft hij hele snelle resultaten? Dan kunt u ervan uitgaan dat het bedrijf misleidende technieken gebruikt. Dat zal kortstondig werken, maar als u daardoor na een tijdje op de zwarte lijst van de zoekmachines belandt bent u verder van huis.
 
Tot slot
 
In dit artikel hebben we u veel beloofd, maar verwacht niet te veel van zoekmachine-optimalisatie. Natuurlijk, als u uw website continu en goed optimaliseert, zullen uw bezoekersaantallen zeker stijgen. Maar uiteindelijk draait het toch allemaal om uw product of dienst. Als d�t de bezoeker van uw website bevalt, heeft u alle kans dat hij uw klant wordt.

Overbodig te vermelden is een snelle provider ook van belang voor goede zoekresultaten.

 
Succes,

Webmaster http://www.Domein-direct.nl


 
 
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2014, 23:18:30 door Domein-Direct »