Auteur Topic: 2019 is het jaar van de MKB’ers in e-commerce  (gelezen 142 keer)

Domein-Direct

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 272
  • Karma: 0
    • E-mail
2019 is het jaar van de MKB’ers in e-commerce
« Gepost op: 25 februari 2019, 01:03:40 »
Webshops van kleinere retailers leggen het vaak af tegen het geweld van de grote spelers binnen de e-commerce. Grote retail-partijen als Bol.com, Coolblue en Marktplaats weten met hun ruime productaanbod veel marktaandeel te pakken. Mooi nieuws voor de e-com-statistieken natuurlijk, met veel online verkopen en mooie omzetten, maar in breder perspectief maakt dit het lastig voor nieuwkomers of ‘kleine webshops‘ een plaats in een overvol speelveld af te dwingen. Toch is er een kentering zichtbaar, zo signaleert Ingenico Group.

Onderzoek van de internationaal opererende payment service provider (psp) wijst uit dat mkb’ers in retail het steeds beter doen tegen de grote webshops. Zelfs zo goed dat Ingenico verwacht dat 2019 hét jaar wordt waarin kleine en lokale e-commerce bedrijven steeds verder terrein zullen veroveren op marktleiders. Onder meer door sterkere klantenbinding en persoonlijker service.

Het afgelopen jaar begon de verschuiving zich al af te tekenen. Uit het Europese onderzoek in opdracht van Ingenico Group naar het consumentengedrag rondom Black Friday, bleek dat de kleinere retailers uit eigen land het goed doen ten opzichte van de grote internationale merken.

Van de Black Friday-shoppers had 26 procent een voorkeur voor kleine, specialiseerde lokale winkels. Tweederde van de ondervraagde (64 procent) voor gevestigde Nederlandse merken. Daaruit maakte Ingenico vorig jaar al op dat kleinere ondernemingen zich steeds beter weren tegen de grote webshops dankzij een gerichter aanbod, betere service en betaalmogelijkheden voor nationale en internationale klanten. Die trend zet zich dit jaar voort, verwacht Ingenico.

Onderscheidend vermogen in aanbod, kwaliteit en service
De technologie stelt mkb-bedrijven tegenwoordig niet alleen in staat zich op de internationale markt te begeven. Maar zich binnen die cross-border-markt ook door aanbod, kwaliteit en service te onderscheiden. En dat lukt steeds beter, volgens Benoit Boudier, Managing Director, Small and Medium Businesses Europe bij Ingenico. “Het gaat allang niet meer alleen om prijs. Kleine en middelgrote bedrijven scoren beter dan de grotere spelers dankzij hun diepgaande kennis van product en klant, en hun persoonlijke service. Dit jaar verwachten we ook dat steeds meer e-commerce bedrijven groei in omzet kunnen realiseren via de sociale platforms zoals Twitter, Facebook en Instagram.”

Tips om als MKB nationaal en internationaal een rol te spelen
Boudier geeft mkb-retailers die ook een rol willen spelen op de nationale en internationale e-commerce markt nog drie tips mee.

1. Ken de lokale wet- en regelgeving
“Zorg er ten eerste voor dat je de wet- en regelgeving die van toepassing is op je business kent en toepast. Zo gaat medio september van dit jaar in Europa de Strong Customer Authentication-richtlijn van kracht onder de PSD2 richtlijn, om de digitale veiligheid van online transacties te vergroten. Veel webshops en retailers zijn daar nog niet klaar voor.”

2. ‘Feestdagen bieden kans voor kleinere ondernemer’
Ten tweede ziet Boudier dat piekverkoopdagen, als Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis kleine webshops de mogelijkheid bieden hun bereik uit te breiden en nieuwe markten te betreden: “Uit ons Black Friday onderzoek komt naar voren dat veel shoppers sceptisch zijn over de echtheid van aanbiedingen en promoties van grote ketens en meer waarde hechten aan de uniciteit, authenticiteit en extra service van kleinere winkels.”

3. Verkoop via het mobiele kanaal
Als laatste wijst Boudier retailers op het belang van mobiele verkoop: “De nieuwe generatie shoppers is getrouwd met hun smartphone. Zorg er als mkb-webshop dus voor dat je klaar bent voor mobile-first scenario’s. Uit een eerder onderzoek van Ingenico blijkt dat 93 procent van de retailers mobiel wel belangrijk vindt, maar dat slechts 39 procent bewust gekozen heeft voor een mobile-first strategie. Met het bewustzijn zit het dus wel goed, nu de daadwerkelijke acties nog.”

Webmaster Domein-Direct.nl
Bron: internetkassa.nu