Auteur Topic: Je webwinkel of blogsite is online, en dan?  (gelezen 1142 keer)

Domein-Direct

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 267
  • Karma: 0
    • E-mail
Je webwinkel of blogsite is online, en dan?
« Gepost op: 29 juli 2016, 12:38:36 »
Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een blogsite over het onderwerp. Het is dan ook vrij eenvoudig om een blogsite live te hebben, maar dan begint de uitdaging eigenlijk. Hoe zorg je ervoor dat je een constante stroom bezoekers op je site krijgt? Zonder dat je daar bakken met geld aan hoeft uit te geven.

In dit artikel geef ik je een aantal praktische tips om ervoor te zorgen dat je gevonden wordt door anderen.
 
Een belletje is een kleine moeite
Allereerst is het belangrijk dat de basis van je website op orde is. Snelheid, responsiveness, meta-omschrijvingen. Zorg ervoor dat je zelf weet welke technische aspecten belangrijk zijn. Er zijn heel veel artikelen te vinden over dit onderwerp. Er zijn heel veel webbouwers die je met hele mooie verhalen kunnen overtuigen, maar wie kan je echt vertrouwen en wie heeft echt het beste met je voor?
Mijn advies is om gewoon eens een aantal sites die hoog in Google staan op jouw onderwerp op te bellen. En te vragen wie hun site heeft gebouwd, waar je rekening mee moet houden, wat goed werkt, of ze nog interessante contacten hebben, etc. Je zal merken dat de meeste ondernemers het heel leuk vinden om een starter te helpen met advies en tips. Je bouwt daarmee een relatie op waar je in de toekomst nog veel profijt van kan hebben.
 
Content is king
Content is tegenwoordig heel belangrijk om in Google een steeds betere positie te krijgen. Natuurlijk kan je ambitie zijn om direct hoog te scoren op de meest populaire onderwerpen. Maar als snel zal je merken dat dat heel veel tijd en energie vergt en dat er nauwelijks progressie is. Je concurrentie zit namelijk ook niet stil, dus degenen die hoog in Google staan zullen er alles aan doen om die positie te behouden. Haal die maar eens in… Mijn advies is om te kijken naar die onderwerpen waar wellicht niet heel veel zoekverkeer op is, maar waar je wel snel autoriteit op kan worden. Zo heb ik heel veel artikelen geschreven over ‘lang zijn’. Mijn artikel over de 10 grootste problemen van lange mannen staat op 1 in Google. Niet dat daar heel veel mensen op zoeken, maar het geeft wel een kick om op de eerste plek te staan. En die mensen die wel zoeken op dit onderwerp maken op een leuke manier kennis met mijn winkel.
 
Spieken bij je concurrenten
Naarmate je meer en meer artikelen publiceert, wordt het steeds lastiger om nog origineel en creatief te zijn. Maar daar heb ik een oplossing voor. Kijk gewoon eens waar je concurrenten over schrijven, met name in het buitenland. Zoek in het Engels, Frans of Duits op een bepaald onderwerp in Google. De artikelen op pagina 1 in Google worden blijkbaar goed geïndexeerd. In de meeste gevallen kan je die content gebruiken om zelf een nieuw en leuk origineel artikel te schrijven. Vaak vertalen die al voor 2 cent per woord. Voor een artikel van 1000 woorden ben je dan 20 euro kwijt. Maar ga maar eens na wat jouw uurtarief eigenlijk is…. Overigens is het wel zo netjes om de eigenaar te benaderen, aan te geven dat je fan bent van zijn site en of je zijn input mag gebruiken voor de Nederlandse markt. Zo’n compliment kunnen maar weinig mensen weigeren is mijn ervaring…
 
Er is een hele handige webtool waarmee je kan zien op welke sites je concurrentie links hebben staan. Linkbuilding is nog steeds belangrijk, al hoor je steeds vaker dat Google dat steeds vaker bestraft. Zeker als je net bent gestart is het prima om op directories en startpagina’s links te plaatsen. Zorg er wel voor dat die gerelateerd zijn aan jouw onderwerp. Kijk dus bij je concurrentie waar zij op staan en benader die sites zelf ook.