Auteur Topic: Hoe vindt u uw klanten?  (gelezen 2247 keer)

Domein-Direct

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 271
  • Karma: 0
    • E-mail
Hoe vindt u uw klanten?
« Gepost op: 18 maart 2015, 19:46:45 »
Actief klanten vinden

Als net gestarte ondernemer bent u nog niet bekend. Niet iedereen is gevestigd in een drukke winkelstraat of staat meteen bovenaan in Google. Wacht niet tot de mond-tot-mondreclame potentiële klanten bereikt, maar onderneem zelf actie. Tips om klanten te vinden:

  • Vertel vrienden en kennissen over uw bedrijf: dé manier om aan een eerste opdracht te komen.
    Benader lokale media voor (gratis) publiciteit.
    Ontwerp een folder en deel deze uit op een plek waar uw doelgroep komt.
    Zorg dat uw website zo hoog mogelijk in Google scoort.
    Maak een online profiel op bijvoorbeeld Hallo!, LinkedIn of Twitter.

Product klaar? Nu naar de markt!

Heeft u een product of dienst ontwikkelt en wilt u dit op de markt brengen? Dan wilt u vast weten wat er voor nodig is om dit succesvol te doen. In ongeveer 2 minuten beantwoordt de animatie ‘Product klaar? Nu naar de markt!’ de vraag waar u als innovatieve ondernemer goed aan doet in uw voorbereiding om de markt op een effectieve manier te benaderen.

https://www.youtube.com/watch?v=aoVMOZHNlII

1. Kies je klant
Durf je doelgroep en klant te kiezen. Wie gaat jouw product of dienst gebruiken en op wie ga je je richten? Als je zelf niet kiest, word je ook niet gekozen. Dan is het voor niemand duidelijk op wie je je richt. Wie wil je overtuigen? Kies.

2. Word je eigen klant
Kruip in de huid van je klant en leer te denken zoals je klant. Welke behoeftes zijn er? Sluit jouw product of dienst hier wel op aan? Welke eigenschappen van je product of dienst worden het meest gewaardeerd door je klant? Waar zou je je product of dienst willen aanschaffen? Leer te denken zoals je klant.

3. Ken de buitenwereld
Zijn er al producten of diensten die lijken op jouw aanbod? Wie zijn je concurrenten? Waar bevinden zij zich op de markt en lopen jullie elkaar in de weg? Het is goed om te weten of jij je wel een plek zou kunnen verwerven.

4. Weet wie je bent en wat je biedt
Waar sta jij als onderneming met je product of dienst? Wat is je propositie? Wie wil jij zijn als bedrijf? Wat is jouw verhaal naar buiten? ‘Learn by doing’ en test je verhaal op je doelgroep en pas deze aan waar nodig. Wees duidelijk naar de buitenwereld en geef concreet aan wat je biedt en in welke behoefte je voorziet. Je belofte aan je klant moet kraakhelder en onderbouwd zijn.

5. Perfectioneer je pitch
Oefen je pitch zoveel mogelijk. Om jouw onderneming over de bühne te krijgen, is het belangrijk om snel en effectief je boodschap over te kunnen brengen. Probeer om minimaal 2 keer per dag bij iemand een pitch te geven. Zo krijg je direct reactie. Dus blijf niet alleen oefenen voor de spiegel. Oefen bij je moeder, bij de bushalte en de kassière totdat je ’s nachts in je dromen je pitch kunt geven. En effectief bij potentiële klanten natuurlijk.

6. Bepaal je prijs
Denk goed na over de prijsstelling van je product of dienst. Wat is reëel? En wat is logisch? Heb je meegenomen wat de kostprijs van je product is? En ook hier, bedenk wat je klant hiervan denkt!

7. Erken je talenten, maar ook het gebrek eraan
Blijf bij je leest en gebruik je talenten op de juiste manier. Ben je geen rasverkoper, ga dit dan vooral niet proberen te zijn. Ben je geen onderzoeker, start dan vooral geen marktonderzoek. En betekent dit bijvoorbeeld dat je dingen uitbesteedt of je eigen stijl gebruikt? Vooral doen.

8. Sta open voor advies
Laat mensen zich vooral wel met jou en je onderneming bemoeien! Maak zoveel mogelijk gebruik van bestaande kennis en expertise. Sta open voor advies van derden. Sterker nog, mis je bepaalde kennis of expertise ga dan op zoek naar mensen die dit wel in huis hebben. Niet alleen in je omgeving, maar ook bij kennisinstellingen ligt informatie voor het oprapen!

9. Blijf in beweging
Houd structuur en overzicht én zicht op je einddoel. Blijf pragmatisch en zet steeds stappen. Blijf in beweging. Vooruitgang is verbetering en uitdagingen geven steeds lessen over hoe tot een succes te komen. Zorg dat je het proces in de hand houdt en er geen ontsporing ontstaat.

10. Passie verkoopt
Houd je enthousiasme voor je product of dienst. Niets is overtuigender dan een enthousiast persoon. Laat je niet uit het veld slaan, gebruik een mooie mix van informatie en emotie - ga vooral door zolang succes het perspectief is!

Domein-direct.nl helpt bij het vastleggen van een geschikte bedrijfsnaam als domeinnaam en beidt email en website oplossingen voor startende en midden en klein bedrijven.
Start met het controleren of uw naam nog beschikbaar is klik https://www.domein-direct.nl