Auteur Topic: Hoe krijg je een goede domeinnaam / bedrijfsnaam?  (gelezen 5719 keer)

Domein-Direct

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 271
  • Karma: 0
    • E-mail
Hoe krijg je een goede domeinnaam / bedrijfsnaam?
« Gepost op: 29 augustus 2010, 00:56:20 »
Controleer bij http://www.bedrijfsnaamregistreren.nl of uw naam nog vrij is.

1. Kort en krachtig
Een goede domeinnaam is bij voorkeur kort (max 8 karakters) en bevat geen zwevend streepje.

2. Reeds bedrijfsnaam?
Bij de KvK.nl kunt u checken of de door u gewenste domeinnaam reeds als bedrijfsnaam voorkomt.

3. Zoekmachine vriendelijk
Voor zoekmachines zoals Google is het belangrijk dat een belangrijk zoekwoord terugkomt in uw domeinnaam. Een zogenaamde generieke domeinnaam is ideaal indien snel wilt scoren en geen budget voor branding heeft.

4. Radio proof
Indien u radio reclame wilt maken met uw domeinnaam zorg er dan voor dat uw domeinnaam logisch te spellen is. Of zorg dat u alle spelvarianten vastlegt / parkeert. Ook voor mond op mond reclame is een makkelijk te spellen domeinnaam altijd beter. Niet is irritanter als een bijzinnetje als: met een streepje tussen de d's.

5. Internationale domeinnaam
Indien u een internationaal concept heeft is het bezit van de .com extensie een must.

6. Combineren
Is uw bedrijfsnaam reeds bezet probeer hier dan het woord 'online', 'internationaal' of uw plaatsnaam achter te plaatsen (indien een alleen locaal actief bent). Nog beter is een zoekwoord te combineren met uw bedrijfsnaam. bijvoorbeeld: Janssenpallets.nl Eventueel is een andere extensie vaak wel mogelijk zoals .eu of .net maar pas op dat bezoekers die zoeken in Google op uw bedrijfsnaam niet bij de concurrent terecht komen.

7. Vrouwelijk of mannelijke klanken
Bij een vrouwelijke doelgroep kunt u het beste kiezen voor een domeinnaam die eindigt of a. Voor een mannelijke doelgroep begint u met harde letters zoals de k, h, d en b.

8. Geen afkortingen
Gebruik bij voorkeur geen afkortingen in uw domeinnaam. Het is beter uw bedrijfsnaam te combineren met een zoekwoord dan met woorden als bv, vof etc.

9. Traditioneel of hip.
Kies voor een traditionele naam zoals Philips (achternaam) of juist voor een hippe web 2.0 naam zoals Twitter, Woot, Del.Icio.us en Hyves afhankelijk van uw onderwerp. Maak geen combinaties van traditionele namen van hippe internetbedrijven. Ook combinaties van Nederlands en Engels is minder mooi bij de keuze van uw domein. Gebruik de Dotomator tool die je helpt bij het vinden van hippe Web 2.0 namen. Wel dien je zelf te checken of de domein ook echt vrij is.

10. Hoog op linkpaginas's
Kies voor een domein die begint met een 1,2,3 of a, b, c om zo hoger in alfabetische lijsten te staan op linkwebsites en andere overzichtpagina's zoals startpagina.nl en dmoz.org.

11. Betekenis in het buitenland
Pas op vreemde betekennissen in het buitenland indien u internationaal actief bent met uw bedrijf / domein. Kijk sowieso in Google wat uw woordencombinatie voor zoekresultaten oplevert of raadpleeg een speciaal merkenburo voor een veilige internationale bedrijfsnaam. We kennen allemaal het voorbeeld van de Fiat Croma!

12. Extensie
Kies voor .nl website voor Nederlandstalige domeinnaam. Nieuwe extensies zoals .eu en .biz zijn minder bekend, dus minder betrouwbaar bij de consument of zakelijke doelgroep. Indien u diverse landen (in de toekomst) gaat bedienen registreer dan voor alle landen de domeinnaam (alleen registratie zonder pakket kan vaak al voor 5 euro per jaar). Is uw Spaanse versie af? Zorg er voor dat deze Spaanse versie ook echt naar de .es gaat en niet naar .com/es. Dit wekt vertrouwen en is goed voor uw Google en Yahoo zoekmachine posities.

13. Brainstormen
Schrijf al uw opties op en combineer deze later. Zoek desgewenst naar synoniemen op Synoniemen.net om alsnog een vrije domeinnaam / leuke bedrijfsnaam voor uw bedrijf te vinden. Leuk woord gevonden? U kunt op TecDic talloze vertalingen vinden voor een internationale variant.

14. Domeinen rijmen
Kiest u voor een lange domeinnaam, probeer dan te kiezen voor een rijmende naam. Deze worden gemakkelijker onthouden. Bijvoorbeel met beginrijm zoals CocaCola.nl of eindrijm zoals SchoenKampioen.nl.

15. Product of dienst in de naam
De naam van uw product of dienst in uw domeinnaam is gunstig voor uw SEO posities, echter pas op dat u in de toekomst niet andere producten en diensten gaat aanbieden zodat u opnieuwe een domein moet claimen. Voor zoekmachines is het belangrijk dat uw domein enige historie heeft. Dus liever niet telkens een nieuwe domeinnaam claimen bij een nieuw product of dienst van uw bedrijf!

controleer bij http://www.bedrijfsnaamregistreren.nl of uw naam nog vrij is.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2014, 00:52:44 door Domein-Direct »