Auteur Topic: E-mailaccounts configureren in Apple Mail ( Mac OS X 10.5 en hoger)  (gelezen 9719 keer)

Domein-Direct

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 271
  • Karma: 0
    • E-mail
Overzicht
Dit artikel beschrijft hoe u e-mailaccounts kunt configureren in Mail in Mac OS X 10.5. De exacte stappen zijn afhankelijk van de e-mailservice die u gebruikt.

Voordat u Mail configureert
Zorg ervoor dat u verbonden bent met het internet (test bijvoorbeeld met een webbrowser).
Gebruik Software-update om de nieuwste updates te installeren.

Mail handmatig configureren
Opmerking: u dient uw e-mailinstellingen te noteren. Tijdens het configuratieproces hebt u deze gegevens nodig om het configuratieproces te voltooien. U kunt de gegevens op een blad afdrukken of ze erop schrijven, of ze plakken in een tekstdocument en invullen op uw Mac. Bewaar het blad voor naslag later in geval u het nodig hebt.

Open Mail (klik erop in het Dock of open het in de map Programma's).
Als de assistent "Welkom bij Mail" niet wordt weergegeven, kiest u Voeg account toe in het menu Archief.
Vul de velden Volledige naam, E-mailadres en Wachtwoord in.

Voorbeeld van een email account:
Domeinnaam: www.domein-direct.nl
Je e-mailadres: info@domein-direct.nl
Gebruikersnaam: info@domein-direct.nl
Wachtwoord e-mailbox: xxxxx
Inkomende server(POP3 of Imap): mail.domein-direct.nl
Uitgaande server(smtp): server5.domein-direct.nl

Opmerking: het wachtwoord van uw e-mailaccount wordt opgeslagen in Sleutelhanger en automatisch gebruikt om in te loggen bij uw e-mailaccount wanneer u Mail opent.

Deselecteer "Configureer account automatisch" indien dit is ingeschakeld. Klik op Ga door.
Kies het juiste Accounttype.
Geef uw account een nuttige beschrijving zoals "Anne's Gmail-account" of "Piet's Yahoo!- e-mailaccount". U kunt zelf de beschrijving kiezen.
Voer de velden Server inkomende post, Gebruikersnaam en Wachtwoord in. Klik op Ga door.

Voorbeeld van een email account:
Domeinnaam: www.domein-direct.nl
Je e-mailadres: info@domein-direct.nl
Gebruikersnaam: info@domein-direct.nl
Wachtwoord e-mailbox: xxxxx
Inkomende server(POP3 of Imap): mail.domein-direct.nl
Uitgaande server(smtp): server5.domein-direct.nl


Opmerking
Voer de instellingen voor Beveiliging inkomende post in wanneer u hierom wordt gevraagd. Klik op Ga door.
Voor Server uitgaande post gebruikt u een nuttige beschrijving zoals "Gmail uitgaande Mail-server" of "Yahoo! uitgaande Mail-server".
Voer de gegevens voor de Server uitgaande post in. Uitgaande server(smtp): van uw kableprovider of bij imap mail.domeinnaam
Vink, indien nodig, "Gebruik identiteitscontrole" aan en voer uw Gebruikersnaam en Wachtwoord in. Klik op Ga door.
Voer de instellingen voor Beveiliging uitgaande post in indien u hierom wordt gevraagd. Klik op Ga door.
Controleer uw instellingen in Accountoverzicht. Vink "Account online" aan. Klik op "Maak aan" om het proces te voltooien.
Na het voltooien van deze stappen moet u e-mail via deze account kunnen verzenden en ontvangen. Als u geen e-mail kunt verzenden of ontvangen, neemt u contact op met uw internetaanbieder voor assistentie (zelfs indien u de e-mailservice van uw internetaanbieder niet gebruikt) of bezoekt u aangeboden online help- of ondersteuningswebsites. Houd uw e-mailinstellingen bij de hand om uw internetaanbieder te informeren over de behoeften van uw e-mailaanbieder.
 



Exchange-, IMAP- en MobileMe-accounts bewaren hun postbussen en berichten op de server. De verwijdering van deze accounttypes in Mail verwijdert de berichten niet definitief van de server. Als u echter niet geheel zeker weet dat uw account een van deze types is, kopieert u de postbussen en berichten die u wenst te behouden naar een Op mijn Mac-postbus, of slaat u afzonderlijke berichten handmatig op door ze te selecteren en Bewaar als in het menu Archief te kiezen.

« Laatst bewerkt op: 16 april 2017, 11:10:47 door Domein-Direct »

Domein-Direct

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 271
  • Karma: 0
    • E-mail
Re: Apple Mac E-mailaccounts configureren in Mail (Mac OS X 10.5 en hoger)
« Reactie #1 Gepost op: 9 november 2010, 22:12:51 »
Hebt u problemen met het verzenden, ontvangen of configureren van uw e-mail? In dat geval stelt u de volgende vragen aan uw internetaanbieder (zoals Comcast, RoadRunner, AOL, enz.) of e-mailaanbieder (zoals Gmail, Hotmail, Yahoo, Apple's MobileMe, enz.), indien deze verschilt van uw internetaanbieder, om te controleren of uw account correct is geconfigureerd in Mail. U kunt deze "naslagkaart" afdrukken (of kopiëren en plakken naar een tekstdocument) zodat u over een overzicht van de instellingen van uw e-mailaanbieder beschikt die u zo nodig kunt raadplegen. Aan de hand van deze naslagkaart kunt u Mail eenvoudig in Mac OS X of op uw iPhone of iPod touch configureren en beschikt u tijdens contacten met uw aanbieder meteen over de nodige informatie.

Producten waarbij dit probleem kan optreden
Mail, Mac OS X 10.4, Mac OS X 10.3, Mac OS X 10.2, Mac OS X 10.1, Mac OS X 10.5, Mac OS X 10.6, iPhone

De instellingen van mijn e-mailaccount
Algemene instellingen
Vragen Antwoorden Opmerkingen
Volledige naam:   Uw naam zoals u deze in de door u verzonden berichten wilt weergeven, bijvoorbeeld Tom Klaver.
Mijn e-mailadres:                                   @                        .        Bijvoorbeeld: tomklaver@uwdomeinnaam.nl
Mijn e-mailaanbieder:   domein-direct

Serverinstellingen voor inkomende post
Vragen Antwoorden Opmerkingen
Accounttype: POP [ x    ]
IMAP [ x     ]
Exchange IMAP [     ]
Exchange 2007 EWS [     ] (zie onderaan)   
Hostnaam van server voor inkomende post:   Bijvoorbeeld: mail.uwdomeinnaam.nl
Gebruikersnaam:     webxxx_uwmailbox
Wachtwoord:     uw zelf aangemaakt wachtwoord
Poortnummer van server voor inkomende post:   110 bij pop 3 of 143  bij imap
Methode voor identiteitscontrole van server voor inkomende post: Wachtwoord [     ] MD5 [     ] NTLM [     ] Kerberos [     ] Geen [    x ]   
Ondersteunt de server voor inkomende post Secure Sockets Layer (SSL)? Ja [     ] Nee [   x   ]   

 

Serverinstellingen voor uitgaande post
Vragen Antwoorden Opmerkingen
Hostnaam van server voor uitgaande post:   Bijvoorbeeld: smtp.voorbeeld.com
Serverpoort voor uitgaande post: 25 [     ] 465 [     ] 587 [     ] Andere:   
De server voor uitgaande post ondersteunt Secure Sockets Layer (SSL): Ja [     ] Nee [     ]   
Type identiteitscontrole van server voor uitgaande post: Wachtwoord [     ] MD5 [     ] NTLM [     ] Kerberos [     ] Geen [  x   ]   
Server voor uitgaande post vereist een gebruikersnaam en wachtwoord: Ja [     ] Nee [     ] Indien Ja noteert u ook het volgende:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
 
Kunnen deze instellingen met elke internetverbinding worden gebruikt? Ja [     ] Nee [     ] Als u de e-mailservice van uw internetaanbieder gebruikt (in plaats van die van een andere aanbieder zoals Gmail), werken de instellingen mogelijk niet als u een ander toegangspunt voor internet, zoals een internetcafé met draadloos internet, gebruikt. Vraag uw e-mailaanbieder of de instellingen die u krijgt ook voor andere netwerken gelden.

Opmerking: de internetaanbieder heeft mogelijk een tweede server voor uitgaande post. U kunt deze dan toevoegen aan uw e-mailaccount in Mail en gebruiken wanneer u zich buiten het netwerk van uw internetaanbieder bevindt. Vul indien nodig het gedeelte "Instellingen voor tweede server voor uitgaande post" onderaan in.

 

 

Instellingen voor tweede server voor uitgaande post

Dit moet u alleen invullen als uw internetaanbieder een tweede server voor uitgaande post biedt die u kunt gebruiken wanneer u zich niet binnen hun netwerk bevindt.
 
Vragen Antwoorden Opmerkingen
Hostnaam van server voor uitgaande post:   Bijvoorbeeld: smtp.voorbeeld.com
Serverpoort voor uitgaande post: 25 [     ] 465 [     ] 587 [     ] Andere:   
De server voor uitgaande post ondersteunt Secure Sockets Layer (SSL): Ja [     ] Nee [     ]   
Type identiteitscontrole van server voor uitgaande post: Wachtwoord [     ] MD5 [     ] NTLM [     ] Kerberos [     ] Geen [     ]   
Server voor uitgaande post vereist een gebruikersnaam en wachtwoord: Ja [     ] Nee [     ] Indien Ja noteert u ook het volgende:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
 
Kunnen deze instellingen met elke internetverbinding worden gebruikt? Ja [     ] Nee [     ]   


Opmerking: zelfs met correct geconfigureerde e-mailinstellingen kunnen andere factoren verhinderen dat uw e-mail naar behoren werkt.  Raadpleeg Extra informatie hieronder voor meer informatie.


Specifieke vragen voor Microsoft Exchange 2007 (EWS)

Als automatische configuratie bij Exchange 2007 (EWS) niet is ingeschakeld op de server of als u het niet zeker weet, dient u deze vragen te stellen of de antwoorden erop te kennen:

Wat is mijn accountnaam?
Wat is mijn wachtwoord?
Wat is de naam van de Client Access Server (CAS)? (Gebruikt voor het veld server inkomende post.)
Welke poorten worden voor interne en externe servers gebruikt?
Is VPN-netwerktoegang vereist?
Voor informatie over het gebruik van een Exchange 2007-account met Mail in Mac OS X v10.6 raadpleegt u dit artikel.

Aanvullende informatie
Zelfs al zijn de instellingen van uw e-mailaccount juist geconfigureerd in Mail, werkt uw e-mail mogelijk niet wegens verschillende factoren. In Mail kiest u Venster > Verbindingsassistent. Vervolgens scrolt u doorheen uw lijst met servers om te zien welke externe factor uw e-mail aantast.

Uw internetnetaanbieder/e-mailaanbieder heeft mogelijk andere SMTP-instellingen voor "binnen het netwerk van de internetaanbieder" en "buiten het netwerk van de internetaanbieder".   
Voorbeeld: de e-mailvoorziening van uw internetaanbieder heeft verschillende identificatiemethoden voor "binnen het netwerk van de internetaanbieder" en "buiten het netwerk van de internetaanbieder".  Opmerking: "binnen het netwerk van de internetaanbieder" betekent dat u rechtstreeks bent verbonden met uw internetaanbieder voor internettoegang. "Buiten het netwerk van de internetaanbieder" betekent dat u bent verbonden met een andere internetaanbieder voor internettoegang. Uw internet- en e-mailaanbieder zijn twee verschillende aanbieders.
Oplossing: neem contact op met uw internetaanbieder/e-mailaanbieder voor de instellingen van twee SMTP-servers. Een voor wanneer u e-mail in het netwerk van de internetaanbieder gebruikt en een voor wanneer u het netwerk van een andere internetaanbieder gebruikt.

Uw internetaanbieder blokkeert mogelijk een SMTP-server "buiten het netwerk van de internetaanbieder". 
Voorbeeld: u kunt e-mailberichten ontvangen van MobileMe maar niet versturen via de SMTP-server van MobileMe.   
Oplossing: neem contact op met uw internetaanbieder en controleer of u een SMTP-verbinding met een e-mailaanbieder (zoals MobileMe) kunt maken "buiten het netwerk van de internetaanbieder".

Uw internetaanbieder blokkeert mogelijk SMTP volledig. 
Voorbeeld: u kunt e-mailberichten ontvangen maar niet versturen via SMTP naar geen enkele SMTP-server. 
Oplossing: neem contact op met uw internetaanbieder en controleer of u SMTP-verbindingen kunt maken.

Uw internetaanbieder/e-mailaanbieder staat mogelijk geen SMTP-verbindingen met hun eigen SMTP-server toe wanneer u niet bent verbonden met hun netwerk.   
Voorbeeld: u kunt alleen e-mailberichten via de SMTP-server van uw internetaanbieder versturen wanneer u bent verbonden met hun netwerk.  Wanneer u met het internet via een andere internetaanbieder bent verbonden, kunt u geen e-mailberichten versturen via de SMTP-server van de internetaanbieder.   
Oplossing:  neem contact op met de internetaanbieder en controleer of u verbinding kunt maken met hun SMTP-server wanneer u gebruik maakt van een andere internetaanbieder.  Of gebruik een andere SMTP-server waarmee u toegang hebt tot een e-mailaanbieder zoals MobileMe.

Uw e-mailaanbieder heeft mogelijk verschillende instellingen voor verschillende fysieke locaties.
Voorbeeld: u woont mogelijk in een gebied waar verschillende instellingen voor uw locatie zijn vereist.
Oplossing: neem contact op met uw e-mailaanbieder en controleer de juiste e-mailinstellingen voor uw woongebied.

Uw e-mailaanbieder heeft mogelijk uw e-mailaccount gedeactiveerd of het wachtwoord ervan gewijzigd of de e-mailserver heeft een probleem.   
Voorbeeld:  Mail werkt niet correct, ook al zijn de accountinstellingen juist en hebt u andere scenario's gecontroleerd.
Oplossing: neem contact op met de e-mailaanbieder en controleer of uw account actief is, of u het wachtwoord van de account kent (of laat dit opnieuw instellen) en of de e-mailservers goed werken. Voor gmail.com klikt u op deze koppeling en probeert u de Gmail Unlock CAPTCHA te gebruiken om uw Gmail-account te deblokkeren.