Auteur Topic: Juridische zaken op het Internet (webwinkels)  (gelezen 3981 keer)

Domein-Direct

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 271
  • Karma: 0
    • E-mail
Juridische zaken op het Internet (webwinkels)
« Gepost op: 21 maart 2010, 14:40:01 »
Er is nog veel onduidelijk rondom de juridische zaken van het Internet. Hierbij informatie voor houders van webwinkels of bedrijven die op het Internet willen starten.

Algemene voorwaarden
Per 1 januari 2009 zijn de algemene voorwaarden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie in werking getreden. Alle leden van Thuiswinkel.org moeten deze algemene voorwaarden hanteren. Hierdoor krijgt de consument �bijvoorbeeld het recht op minimaal veertien dagen bedenktijd. Ook geven deze voorwaarden meer duidelijkheid over prijzen.

Elektronische factuur
In februari 2009 heeft de Belastingdienst de papieren en elektronische factuur aan elkaar gelijk gesteld. Wel geldt voor de elektronische factuur nog een extra voorwaarde: klanten moeten akkoord gaan met elektronische facturatie. Dat kunt u via uw algemene voorwaarden regelen.


Uitbreiding spamverbod
Lange tijd gold het verbod op ongevraagde, elektronische communicatie (spam) alleen voor berichten naar particulieren en consumenten. Naar bedrijven mocht u ongevraagd alle commerci�le, ide�le en charitatieve e-mails sturen die u wilde. Daar kwam per 1 oktober 2009 een einde aan. Vanaf die datum heeft u ook voor dergelijke e-mails naar zakelijke adressen, een expliciete opt-in (geverifieerde toestemming) nodig van de ontvanger.


SSL-certificaat
Het afgelopen jaar is er veel aandacht geweest voor de beveiliging van webwinkels. Met name een SSL-verbinding ontbreekt nog vaak tijdens het bestelproces. Webwinkels zijn echter wel verplicht persoonsgegevens te beveiligen. Dit is niet alleen een vereiste wat Thuiswinkel.org stelt voor de certificering, maar het is ook een vereiste die voortvloeit uit de Wet bescherming persoonsgegevens.


Gebruiksvergoeding verboden
Als de consument een koop op afstand annuleert (her�roepingrecht), mag de webwinkelier geen vergoeding of andere kosten in rekening brengen voor de periode dat de consument het product heeft kunnen gebruiken. Alleen de kosten van het terugzenden, kan de webwinkelier voor rekening van de consument laten komen. Dat bepaalde het Europese Hof van Justitie op 3 september 2009.

Webmaster
www.domein-direct.nl
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2014, 00:38:43 door Domein-Direct »