Abuse van hostingdiensten komt veelvuldig en in verschillende vormen voor. Het is een veelkoppig monster dat niet met één enkele oplossing te bestrijden is. Dat maakt abuse van hostingdiensten een groot en lastig op te lossen probleem.

Onwetendheid met betrekking tot abuse is een complicerende factor bij het tegengaan van abuse van hostingdiensten. Een verdere complicatie is dat klanten die hostingdiensten afnemen voor kwaadaardige doeleinden lastig zijn te herkennen.

Een veel voorkomende oorzaak van abuse is dat een klant vaak eenvoudig, soms met maar één druk op de knop een softwarepakket zoals WordPress en verschillende plugins installeert op zijn hostingpakket. Het komt veel voor dat de klant de software (inclusief de plugins) daarna vergeet te updaten. Wanneer de software dan gehackt wordt, heeft dat abuse tot gevolg.

Hierbij spelen twee zaken een rol. Het eerste is het feit dat de klant zich er vaak (niet voldoende) van bewust is dat hij de software die hij installeert ook moet updaten en vaak weet de klant ook niet hoe hij dat moet doen. Het tweede is dat wanneer de door de klant gebruikte software wel gehackt en misbruikt wordt, dat de klant dan vaak niet weet hoe hij het probleem dat is ontstaan, kan oplossen.


Voorlichting

Het probleem van abuse is dus voor een deel te voorkomen door klanten goed voor te lichten over hun verantwoordelijkheid en hoe ze de door hun geïnstalleerde software kunnen updaten. Ook wanneer er wel al sprake is van een hack is een actieve rol van domein-direct belangrijk. Het is wenselijk dat we verder gaan dan alleen de klant op de hack wijzen of de gebruikte hostingdienst af te sluiten. Wij kunnen de getroffen klant voorlichten over hoe hij het probleem dat is ontstaan kan oplossen.

 



 Wednesday, July 27, 2016



« Terug