Dinsdag, September 10, 2019

"We hadden een goed plan, maar als de stroom lang uitvalt en je geen redundant datacenter hebt, kun je maar zoveel doen", zegt de vice-president technologie van een levensverzekeringsmaatschappij. Het volledig voorkomen van storingen is niet mogelijk, maar met een goede planning en zorgvuldige selectie van technologie en hostingpartners kan een klein bedrijf zichzelf beschermen tegen onnodige uitvaltijd en de service snel herstellen.

Als een MKBer die concurreert met veel grotere aanbieders, moet je dezelfde betrouwbaarheid en klantgegevensbescherming bieden als de grote jongens in de markt. Het bedrijf host zijn eigen sites en datacenter en heeft twee ISP's, back-upwebservers en batterijback-upvoeding. "We hebben altijd een zeer overtollige omgeving gehad". "Wij zijn van mening dat dit van cruciaal belang is voor de vraag op onze sites en voor onze 300.000 en groeiende klanten."

Of uw bedrijf zoveel infrastructuur nodig heeft om een ​​stroomstoring te voorkomen, is afhankelijk van de kritieke online activiteiten voor inkomsten. Weet u wat een uur of meer downtime uw bedrijf kan kosten in termen van omzetverlies of klantdefecten? Zo niet, voer dan de analyse uit. Uw bedrijf kan minimaal een "statische pagina" out of service aanvragen bij een webhostingbedrijf. Deze service geeft dan een aangepast, merkbericht weer aan bezoekers die uw pagina bereiken als de site niet beschikbaar is, in plaats van de generieke foutpagina.

Webstoringen voorbereiden en aanpakken!

Als uw site voornamelijk wordt gebruikt voor het genereren van leads, is het waarschijnlijk geen ramp als deze enkele uren of zelfs een dag uitvalt. Maar als u zakelijke transacties uitvoert vanaf uw site, kan een paar uur downtime duizenden euro’s kosten aan verloren inkomsten of klanten, exclusief de tijd en het geld die zijn besteed aan het herstellen van de site. Hier zijn enkele preventiestrategieën die werken:

1. Back-ups. Het uitvoeren van een regelmatige (dagelijkse) back-up van alle systemen waartoe uw website toegang heeft, is een basisvereiste. Maar een deel van de gegevens van uw site bevindt zich extern op de servers van de hostingprovider. "Die zullen allemaal zeggen dat ze een back-up van de site maken, maar u moet ze testen”

Upload hiervoor een bestand naar uw site en controleer, afhankelijk van de backup frequentie, of dit ook in de backup zit. Vraag het hostingbedrijf een backup op te halen of deze zelf via het hostingpanel te downloaden. Dit zou binnen ongeveer 30 minuten of minder moeten gebeuren. Zo niet, dan is dat een rode vlag. Desalniettemin raden experts aan om zelf een back-up van uw hele website te maken, ondanks wat het hostingbedrijf doet. U kunt gratis software zoals FileZilla gebruiken om alle gegevens en bestanden naar uw eigen interne systemen te kopiëren via het bedieningspaneel van de website.

2. Hostingopties. Er bestaat niet zoiets als 100 procent of zelfs bijna 100 procent uptime, dus kies een provider die u kunt vertrouwen. Als een provider niet gemakkelijk is om mee te werken, neem dan een ander bedrijf. "Het is beter om een ​​responsief hostingbedrijf te hebben dat naar u luistert en bereid is te werken om het serviceniveau te krijgen dat u nodig hebt en kunt betalen".

Bedenk vervolgens welk serviceniveau uw bedrijf nodig heeft. Met shared hosting bevindt uw site zich op een computer met vele - zelfs duizenden - andere sites. Hoewel super betaalbaar, als uw site klantgegevens opslaat of bestellingen verwerkt, kunt u geen gedeelde hosting gebruiken omdat de beveiligingsvereisten te algemeen zijn. Op dat niveau heb je een virtual private server (VPS) of cloudserver nodig, een dedicated private server die veilig wordt gepartitioneerd op één fysieke server met behulp van virtualisatietechnologie. Dit kost ongeveer  25 a 30 Euro per maand om te beginnen.

Aan het eind van het hostingspectrum zit een speciale fysieke server, die nodig is voor sites met een hoog volume die dagelijks 1 miljoen hits of meer ontvangen. Het leasen van een dedicated server kan u   300  Euro of meer per maand kosten.

De opties houden daar niet op: heeft u dubbele hosting nodig, wat betekent twee ISP's of hostingbedrijven? "Als u echt een beschikbaarheid van bijna 100 procent nodig hebt, kunt u - ongeacht wat iemand u vertelt - de hosting van uw website bij één provider niet single regelen. Gaan met een oplossing van meerdere leveranciers is geen eenvoudige onderneming, maar biedt u veel betere weerbaarheid tegen afzonderlijke storingspunten."

3. Logging en monitoring. Nogmaals, alles overlaten aan webhostingbedrijven is geen goed idee voor sites die inkomsten genereren. Zoals gezegd, kunt u een zekere mate van controle behouden door uw eigen back-ups te maken. Houd een handmatig logboek bij van welke wijzigingen er op de site zijn aangebracht, wie deze heeft gemaakt en wanneer, die allemaal het herstel van uw site versnellen in geval van een storing. Gebruik ook een websitemonitoringservice, die u e-mailt als uw site niet online is.

4. Omgaan met een storing. Raak niet in paniek als uw site uitvalt. Bel eerst uw hostingbedrijf om erachter te komen wat er aan de hand is en controleer het internet om er zeker van te zijn dat uw probleem niet lokaal is. Informeer klanten zo snel mogelijk over het probleem en wanneer u verwacht dat de site weer in gebruik wordt genomen. Geef klanten voor een langdurige storing regelmatig updates over de status. Omdat het snel en grondig herstellen van uw site een redelijk technisch proces kan zijn, kunt u, als u geen technische expertise op het gebied van personeel hebt, een webmaster via domein-direct.nl inhuren.





« Terug