Maandag, April 22, 2019

Opdrachten verwerven

Je kunt opdrachten werven via je eigen netwerk, maar je zoekt ook naar online opdrachten. Andersom zoeken bedrijven en particulieren ook naar jou. Opdrachtgevers doen eerst research en bekijken websites om geschikte ZZP’ers te benaderen.  

Daarom hebben sommige ZZP’ers nog geen website?

  1. Je bent net gestart als ZZP’er
  2. Een website is niet nodig in jou business
  3. Je zit al op facebook
  4. Geen tijd om een website te bouwen.
  5. Een webbouwer is te duur.

 

Een website als visitekaartje

Als je nog niet helemaal precies weet wat je gaat doen, is het alsnog interessant om iets over jezelf te schrijven of jouw vaardigheden uit te lichten. Je weet nooit wie jou online tegenkomt. Veranderen jouw werkzaamheden? Een website is altijd te wijzigen. 

Als je voor vaste opdrachtgevers werkt, is het alsnog niet verkeerd een eigen website te laten maken. Het is namelijk een fijn idee dat als je bij deze opdrachtgever weggaat, je een professionele website gereed hebt staan om mede daarmee, jouw diensten als ZZP’er bij andere bedrijven aan te bieden.

Website vs. social media

Via social media heb je een groot bereik en toegang krijgt tot potentiële opdrachtgevers. Het staat echter wel professioneel om via social media meteen te kunnen linken naar jouw website. Tegelijkertijd kun je bepaalde content, afkomstig van jouw website, delen op social media. Zorg dat jouw website het fundament van jouw acquisitie vormt.

Voordelen van een website

Een website heeft bovendien als groot voordeel dat je jouw eigen huisstijl kunt aanpassen, iets wat op social media in die mate nog niet mogelijk is. 
Daarnaast zit je met een website, ten opzichte van social media, niet vast aan algoritmes en regels die continu veranderen. Via bijvoorbeeld Google Analytics kun je jouw hele website tracken en meten. Je gegevens tracken op social media kan nu nog maar beperkt.

Makkelijk en niet duur

Het is gemakkelijk om een eigen website te bouwen. Ben je niet zo technisch aangelegd? Gebruik dan een sitebuilder tool. Je zal merken dat het geen complexe klus hoeft te zijn en dat het zelfs leuk is om zelf te bouwen.  Probeer hier een demo

Digitaal visitekaartje maar ook een virtueel bedrijf

Onthoud dat een website meer is dan een digitaal visitekaartje. Je laat dan weliswaar in één oogopslag zien wie jij bent en waar je goed in bent, maar een website biedt jou ook de mogelijkheid om eerder gemaakt werk of voorbeelden te tonen. Anders dan een visitekaartje, laat je potentiële opdrachtgevers direct zien waarom jij een bepaalde opdracht kunt vervullen!

3 tips voor de ZZP'er

Tip 1. Verzin een goede domeinnaam

Veel ZZP’ers gebruiken een eigen handelsnaam als domeinnaam. Bij het bedenken van een goede handelsnaam heb je waarschijnlijk al met een aantal punten rekening gehouden, waardoor dit makkelijk te vertalen valt naar een goede domeinnaam. Je kunt er echter ook voor kiezen om de naam van jouw product of dienst óf kenmerken van de door jou specifieke geleverde producten of diensten te gebruiken als domeinnaam.

Kies je voor het laatste? Dan is het belangrijk dat jouw domeinnaam zoektermen bevat die relevant zijn voor jouw product, dienst en dus ook voor jouw website. Deze relevante zoektermen kun je vinden door te onderzoeken welke zoekwoorden de opdrachtgevers gebruiken. Het mooiste zou zijn als je een domeinnaam weet te bemachtigen met een populaire zoekterm; zo kom jij ook nog eens hoog in de zoekresultaten te staan. Probeer je domeinnaam zo eenvoudig mogelijk te houden. Als je ingewikkelde woorden gebruikt, heeft dat gevolg dat mensen de website niet kunnen onthouden!

Bekijk in eerste instantie of jouw domeinnaam nog beschikbaar is.

Tip 2. Blijf actief

Het is belangrijk dat je jouw website up-to-date houdt. Schrijf af en toe eens een blog, interessant artikel of voeg een update toe. Je laat websitebezoekers en geïnteresseerden zien dat je online actief bent, wat weer een positief effect heeft op opdrachtgevers die aanstalten maken om jou te bereiken. Als het meest recente artikel uit 2014 komt, voelt een opdrachtgever zich minder geneigd om jou een berichtje te sturen. De opdrachtgever heeft echter geen flauw idee waar je in de tussentijd mee bezig bent geweest. Ook kun je bijvoorbeeld een nieuwsbrief instellen, waarmee je jouw bezoekers op de hoogte houdt van de nieuwste ontwikkelingen.

Tip 3. Houd rekening met Search Engine Optimalization (SEO)

Je hoopt dat wanneer bezoekers op zoek zijn naar een bepaalde dienst, product of antwoord – jij bovenaan staat in de zoekresultaten. Dit kun je niet alleen beïnvloeden met je domeinnaam, maar ook door het implementeren en controleren van gestructureerde data, zorgen dat jouw website mobielvriendelijk is en dat jouw website gebruiksvriendelijk is. Ook is het belangrijk om een goed zoekwoordenonderzoek te doen, om zo beter vindbaar te worden.





« Terug